Bushlife; you never know what's up there - Reisverslag uit Lobamba, Swaziland van Noortje Peeters - WaarBenJij.nu Bushlife; you never know what's up there - Reisverslag uit Lobamba, Swaziland van Noortje Peeters - WaarBenJij.nu

Bushlife; you never know what's up there

Door: Noortje

Blijf op de hoogte en volg Noortje

04 Augustus 2008 | Swaziland, Lobamba

Sanibonani (goede morgen)
(jullie: Yebo)
Ninjani (hoe gaat het)
(jullie; Ngikona wena; (goed en met jou)
Ngiyaphila (ook goed!)

Oke.. dat was jullie siswati les voor vandaag!!

Met mij gaat het geweldig.. !! Alhoewel ik net afscheid heb moeten nemen van Mkhaya en dat vond ik niet makkelijk..
Ergens komen is goed, ergens blijven is goed.. maar ergens weggaan waar het fantastisch was is minder aangenaam.
Maar goed de herinneringen blijven en ik zal jullie es ff updaten over de laatste..ehm.. 3 weken!
Ff denke....
Deze heb ik voornamelijk doorgebracht in het eco-volunteer kamp midden in bushland en zwarte Neushoorn gebied. Naomi en ik arriveerde hier op 12 juli samen en maakte kennis met onze gids Siyabonga (wat dank je betekent) en met het kamp. Het kamp bestaat uit een keuken..; zie rieten omheining met kampvuur om op te koken. Een douche..; zie rieten omheinig met koudwater douche, Toilet.. idem.. en opslagruimte; een degelijk huisje waar geen genet-kat je eten kan stelen als je de deur dicht doet.
Onze slaapplek waren mooie grote ruime tenten..

Ik kan alleen maar zeggen.. dit leven, om mee te maken, om te ervaren, om te doen, tis fantastisch en ik heb zo ontzettend genoten!

'S ochtends om 6.00 u staan we op.. Siyabonga maakt een kampvuurtje voor thee of koffie. Mijn voorkeur ontbijt bestaat uit cornflakes met warme poedermelk en sterke koffie!! Om kwart over 7 gaan we op pad. Tijd voor de zwarte Neushoorn-patrouille!
Siyabonga, en 2 andere gidsen gaan elke ochtend opzoek naar "hun" Neushoorns om te kijken hoe het met ze is, hun gezondheid, hun uiterlijk en hoe en waar ze zich naar toe verplaatsen. We ontmoeten elkaar bij de waterplaats waar we opzoek gaan naar sporen. De neuhoorns komen hier regelmatig om te drinken..
Vervolgens ga je deze sporen volgen en loop je dus kris kras door het bos. Praktisch gezien houdt dit in dat je contstant bezig bent met kijken waar je loopt en hoeveel doorn struiken er in je gezicht kunnen zwiepen.. Als je dat een beetje onder de knie hebt dan gaat het je zelfs lukken om rond te kijken en te speuren naar de neushoorns. De zwarte Neushoorn leeft in dichte acacia struikgewas en weet zich goed te verstoppen. Soms kan het dus zijn dat je 3 a 4 uur loopt te zoeken zonder iets te vinden... terwijl je de volgende ochtend binnen een uurtje al 3 Zwarte Neushoorns gezien hebt...
In het begin.. was ik aardig moe..last van mijn rug.. maar nu heb ik zoveel km's getracked dat het zelfs "easy" is geworden. En weetje.. elke keer weer (dit doe je bijna elke ochtend) is het een avontuur.. vinden we ze.. en zo ja welke.. en zo ja.. is ie gevaarlijk..
Zo was het een keer.. een paar dagen geleden.. dat we de oude Bull vonden, samen met moeder en 2 zoons en nog een ander vrouwtje.. dus 5 TEGELIJK...!!.... nou.. en die Bull.. die wil wel eens aanvallen.. Maar Siyabonga is een geweldige gids en hij dirigeerde mij en Sibusiso (Mandla ook maar die wilde niet..;-)) de boom in en ging zelf de Bull verjagen... Dit gebeurd dan dmv van het gooien van een stok waardoor ze schrikken en de andere kant op rennen... Lukt dat niet.. dan gaat ook Siyabonga de boom in, maar als laatste.. Nadat de bull wegrende was het belangrijk dat Sibusiso het vrouwtje zag (hij is nog in de leer en moet alle neushoorns kennen) dus gingen ze er als een sneltrein vaart achter aan.. (ondertussen zat ik nog in de boom..) Mandla bleef bij mij (gelukkig..) en we konden naar moeder met 2 zonen kijken! Deze zijn wat kalmer en rennen als ze schrikken.. ze vallen je niet aan.
Zodoende heb ik enorm veel foto's van de zwarte Neushoorn, verstopt achter vaak veel en soms weinig bush!! In dit gebied is de Zwarte Neushoorn de belangrijkste bedreigde diersoort en hij wordt hier met suc6 beschermt en het aantal is stijgende!
Naast de Zwarte NH. zitten er ook Witte, Giraffes, Nyala's, Impala's, Kudu's, Wharthogs, Zebra's, Gnoe's, Hyena's (enige roofdier in dit gebied)krokodillen, veel vogels, insecten, slangen..(geen gezien) en nog meer.. Ik leef tussen deze dieren.. en weet je wat.. ? Vanacht stond er een witte Neushoorn recht naast mijn tent op zijn gemakje gras te eten.. Het enige diertje wat me TOTAAL niet bevalt is de teek. Die zitten hier echt te veel. ALs je een ochtend door de bush loopt dan kun je er vanuit gaan dat je broek onder de kleine (mm) en grotere (cm) teken zit. Het geluk wil dat ze niet de ziekte van Lyme meedragen maar wel teken koorts. En mag ik me gelukkig prijzen.. Ahum.. deze koorts heb ik ook mee mogen maken in de eerste week in het kamp. Gelukkig niet heel erg, ik had vnml erge koppijn, opgezwolle lymfe, maar geen koorts. Een ibuprofennetje hielp voldoende en ik achte het niet nodig om de medicijnen te nemen die Mick en Carry hebben. Mijn afweersysteem bleek sterk genoeg en nu ben ik mooi imuun voor deze beesten.. !!!!!
Tja.. bij alle gemakken horen nu eenmaal wat ongemakken..hihihihi

Wat we ook 2 x gedaan hebben is naar het hoofdgebied van Mkhaya. Hier hebben ze ook Olifanten en Buffels en Nijlpaarden (deze zijn te gevaarlijk en kunnen dus niet in het eco-camp) 1 ochtend heb ik hier samen met Siyabonga en Naomi rond gelopen en gespeurd naar al dit moois en 1 ochtend samen met Siyabonga. Op deze ochtend heb ik maar liefst 14 verschillende witte Neushoorns gezien, Olifanten, moesten we een omweg nemen voor de Buffels.. De Nijlpaarden in het water lieten ons zien dat ze geen vis eten.. (snappie Naomi..?) .. (hierover heb ik een leuk verhaaltje voor thuis..) 2 krokodillen.. een stuk of 8 Tsessebe's, Waterbuck, Impala.. en nog veel meer. En zo'n ochtend lopen (van 7.15u tot een uur of 13.00/14.00 is geweldig. De hoofdsectie is niet zo dicht bebost en veel meer open land dus beter zicht op deze dieren!
De olifanten en ook de buffels kunnen gevaarlijk zijn, want inhoudt dat als je deze trackt dat je goed rekening houdt met hoe de wind staat. Een Olifant ziet slecht maar hij ruikt je en hoort je snel genoeg. Die dag met Siyabonga waaide het erg hard wat niet goed is voor tracking... Toch hadden we het geluk om de olifanten te zien, maar op een gegeven moment draaide de wind dus dan zorg je dat je (op je gemak dit keer) weg loopt. Als je gaat rennen ofzo dan horen ze je en volgen ze je nog..
Ik heb de afgelopen weken echt ontzettend veel geleerd. Niet alleen over de dieren maar ook over de bomen, de struiken het gras, de cultuur en de tradities van de Swazi. Geweldig interessant. Siyabonga is echt een super-gids die veel weet en goed kan uitleggen. Hij is vanaf 2005 de eco-gide en doet dat met veel plezier en op zijn manier.
Een paar van zijn slogans:
- To put more effort... is the way of....
- Time is money (hij wil je geven waar jij zelf voor betaald hebt en zo goed mogelijk..)

In de afgelopen weken heb we elkaar best goed leren kennen en veel gekletst over zijn leven in Swaziland en mijn leven in Nederland. Veel verschillen maar toch ook overeenkomsten. Mijn respect voor de manier van leven van hem en de Siswati is groot. Ik heb geleerd dat je de luxe en weelde in Nederland (alleen al de electriciteit en het stromende 'warme' water)lang niet altijd zo hard nodig hebt als wij westerlingen misschien soms denken.
Het campleven.. :
Elke avond kookte we ons eigen potje op het kampvuur.. en elke avond genoten we weer van een heerlijke maaltijd. Ik heb niet 1 x slecht gegeten en mijn kookkunsten zijn gegroeid..
Tussen ongeveer 12.00 u en 15.00 u is het relaxing time, douche tijd, klerenwas tijd en afwastijd.. allemaal campduty's wich need to be done. Douchen was voor mij een dagelijks ritueel waar ik werkelijk van ben gaan genieten. eerst kook je je water.. vervolgens ga je naar je riette douche hokje, giet je dit water in een grote bak en doe je er wat koud bij. Vervolgens begint de teken check en het wasritueel..
Dan het wassen van je kleren.. op de hand.. En ik ben er zowaar achter gekomen dat je ze dan wellicht schoner krijgt als in de machine. Dit vergt wel de nodige energie op het schrobben van die vieze broeken.. maar.. als je het 24 uur laat weken.. is het er zo af.. hihi!

In mijn laatste week samen met Siyabonga heb ik de mensen van de Lantana (de plant die verwijdert moet worden uit de bush omdat ie er niet hoort) bedankt voor het feit dat ik met hun mee kon werken en ervaren hoe ZWAAR !! dit is om te doen.. Ik heb een hele ochtend in de hete zon met ze gewerkt en ze daarna allemaal getrakteerd op een blikje cola, sprite of fanta.. Nou dat vonden ze volgens mij super!.. tja en ik had het al eerder eens beloofd omdat ikzelf echt enorm naar een koude cola snakte in de hete zon. Maar dit soort luxe drankjes heb je niet in de bush..hihi!

Verder gingen we in de middagen voor een korte wandeling (nog wel 2 uur) en kregen we bv les over de bomen en de struiken. Ook was er dan een grote kans om de Giraffen van dichtbij te zien en op een gegeven moment (Siyabonga moest nodig naar de bush-toilet..) heb ik ze alleen tot heel dichtbij getracked.. Giraffe zijn niet gevaarlijk en je moet met name oppassen omdat ze wegrennen voordat jij een foto maakt..;-)!

Phoe... en dan heb ik denk ik nog veeeeel meeeeeer te vertellen maar ik kan het niet allemaal hier zo snel samenvatten.. Dit komt thuis.. de verhalen zullen blijven komen.. over deze ervaring! Ik weet wel dat ik met Siyabonga echt vrienden ben geworden. Het grootste compliment was wel dat ik de sterkste volunteer was in zijn ervaringen en dat ik nooit klaagde.. (trots.. ikke) en dat ook hij het erg leuk heeft gevonden.. Hij omschreef het als broer en zus..! Dus nu heb ik een broer in Swaziland.. mooi toch! Ik heb hem mijn mp3 speler gegeven.. Deze was bedoelt om aan iemand te geven waarvan ik dacht dat hij of zij dit erg leuk zou vinden. Siyabonga en vele Siswati houden van Gospelmuziek en dat is ook wat mij zal herinneren aan het eco-camp. Siyabonga zette elke avond zijn radiotje aan met gospel music en siswati verhalen..

Dan even kort over mijn volgende maand..Hier kan ik nog niet veel over vertellen, omdat ik e.a. nog moet gaan plannen. Ik heb (nog) geen andere vrijwilligers plek maar hoop dit wel nog te vinden.. Dat is nml het doel van deze 3 maanden.. Ik ben ook wel van plan om nog wat te reizen richting het zuiden, in Zuid Afrika. Ik wil graag de St Lucia Wetlands zien en richting Durban trekken. Ik heb gemerkt dat backpacken hier meer dan goed te doen is.. dus..
Ik verblijf momenteel in Sondzela backpackers vlakbij Mlilwane main-camp. HIer kan ik mooi vanalles regelen. Ik blijf hier zowiezo de komende 2 nachten en hoop woensdag verder te kunnen. Weer een nieuw spannend avontuur.. het voelt een beetje raar nu.. ik mis het eco-camp maar ik ben erg benieuwd wat gaat komen..

Voor jullie was dit een tipje van de sluier.. en ik kan niet wachten om e.a mondeling toe te lichten!!

Mam, Pap, Leuk dat Naomi is geweest nu hebben jullie een beetje meer het idee hoe het hier is!
Doen jullie oma de hartelijke groeten van mij!!

Naomi, bedankt en we ontmoeten elkaar snel als ik terug ben voor de foto's, je krijgt de groeten van Siyabonga.. en weetje.. gister gingen we "bijna" out for Nothing op mijn laatste dag.. hihihi, tot we de giraffen weer zagen..! oh.. en ik heb dus echt in een boom geklommen.. hihihihihihi

Gerdy van de Graaf:
Esther en Loes zijn afgelopen vrijdag aangekomen en hebben het goed naar hun zin! Ondanks dat de lange afstanden lopen nog wat zwaar voor hun lijkt te zijn bevalt het hun goed. Siyabonga zal zijn tempo aan hun aanpassen.. geen zorgen! Ze hebben al kennis gemaakt met de zwarte Neushoorns, en de Giraffe en heel wat geleerd !! .. nu volgt nog het koken..hihi..

Tanja, als je dit leest; kun je me mailen (als het goed is heb ik een berichtje op je site achter gelaten) of je mijn hulp nodig hebt in Port Elizabeth? Het lijkt me geweldig om jullie een paar weken te kunnen helpen!


Dik voor jou een dikke kus en knuffel.. en tot snelllllll!! je mag nu serieus gaan aftellen.. dan doe ik dat ook.. Dieke knoevel veur mien mopke!

Joke, Wim, Yvonne, dank voor jullie reacties.. geniet van de zomer.. en jullie vakantie en tot snel!

Maud en Lobke, fijne vakantie.. !!

Nou verder iedereen die ik nu vergeet..bedankt voor al jullie heerlijke reacties, emails en berichtjes.. altijd weer erg leuk om te lezen!!!

Heeeel veeeel groetjes en knoevel van Noortje

ps.. hoe is het met de zwangere dames..?

  • 04 Augustus 2008 - 10:00

    Noortje:

    sorry.. maar foto's gaat niet lukken..

  • 04 Augustus 2008 - 11:12

    Joris:

    Hoi Noortje,

    Wat een ontzettend spannend verhaal weer. Ik kan niet wachten tot ik deze verhalen allemaal live kan horen. Wij hebben een heel erg leuke vakantie in Frankrijk achter de rug. Het enige "wild" wat wij hebben gezien zijn hagedissen en krekels. Heel veel Groetjes van Joris.

  • 04 Augustus 2008 - 13:32

    Jacqueline:

    Noortje, geweldig om te lezen over al je avonturen. Ik ben blij voor je dat alles zo goed in elkaar past. Geniet er nog maar van en ik hoor straks als je terug bent graag alles wat je niet in de mail zet of vergeten bent te vertellen.

    Groetjes Jacqueline

  • 04 Augustus 2008 - 14:03

    Wiel En Mariet:

    Zo te merken, heb je een fantastische tijd in Zuid Afrika. Fijn dat het zo goed met je gaat en dat je zo veel moois kunt meemaken. Geniet ervan. Ook wij tellen de tijd af voor je thuiskomst, zodat we alle andere verhalen ook kunnen horen. Heel veel groetjes Mariet

  • 04 Augustus 2008 - 14:56

    Joke:

    heerlijk om weer wat van je te horen en leuk om uit eigen werk weer te lezen ben zeer benieuwd naar de verhalen en ja ook naar de foto's. Zo te lezen gaat het ninjana met jou (zie ik leer snel) met ons gaat het ngiyaphila. Onze vakantie bestond uit geen wind of heeeeeeeeeeeel veel wind niet te bezeilen dus voor ons. Yvon zit nu in Griekeland met JP en heeft al een ontstoken oog opgelopen van het zwembaden en een flinke schaafwond aan haar been(uitgegleden) maar verder gaat alles goed met hun. Nixen vermaakt zich goed bij ons elke keer veel zwemmen in de meertjes hier vlakbij. Dik is nu vermoedelijk tot donderdag hier, erg gezellig. Is vandaag met Wim op pad geweest. De andijvie staat weer klaar met een lekkere gehaktbal en uitjes er door. Morgen mogen wij weer beginnen met werken en over 5 weken weer vakantie voor ruim 3 en een 1/2 week. Weer leuk om naar uit te zien voor nu een dikke kus en misschien tot hoorns liefs Joke e. Wim

  • 04 Augustus 2008 - 16:10

    Noortje:

    He wat een leuke verhalen om te lezen! Leuk zeg dat je je het zo naar je zin hebt! Geniet nog maar even want het is zo weer 1 september, en dan kom je weer in het normale leven... Met deze zwangere gaat het goed. heeeeeel grote buik, en begint een beetje in de weg te zitten, maar we doen het er nog maar even mee. nog 8 weekjes en dan... hopen dat ik niet te lang over tijd loop. Nou meid doe voorzichtig en geniet van het laatste stukje van je reis!

    Veel liefs uit Uithoorn, en een dikke kus van Sanne..

  • 04 Augustus 2008 - 16:27

    Jeroen Z.:

    Siyabonga voor weer een mooi verhaal! Je hebt toch geen Dimmu Borgir op je mp3-speler laten staan hè? Dat kan je die aardige vent niet aandoen!

    Groetjes!
    Jeroen

  • 05 Augustus 2008 - 14:33

    Suze Koolschijn:

    wat fijn te horen over Esther, onze dochter, en Loes. (wat bedoel je met : nu nog het koken ..hihi..!
    kan me er wel wat bij voorstellen, eerlijk gezegd> ze hadden bedacht dat zij zouden aanbieden groenten etc. te snijden en voor te bereiden, en de anderen.. te laten koken!!

    Reuze bedankt voor je reactie en als je hen ziet?? groet ze van Peter en Suze!!

  • 05 Augustus 2008 - 20:01

    Maud:

    Hee meis,
    ik heb tranen ik m'n ogen van je prachtige verhaal. Wat een mooie herinneringen voor later! Fijn dat ik je even heb gesproken (via MSN). Maurice heeft me gefilmd, ik was door het dolle heen zo enthousiast dat we allebei online waren! Liefs, geniet van je laatste dagen daar en tot gauw!! xx Maud

  • 05 Augustus 2008 - 21:53

    Herman:

    Nou Noortje wat een belevenissen in Je verhalen.Het is voor ons niet te overzien wat jij allemaal ziet doet en meemaakt.geniet van alles en tot horen s.
    groetjes Gerie Herman.

  • 07 Augustus 2008 - 19:45

    Petra:

    Hee Noortje

    Wat een geweldige belevenissen weer! Heerlijk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Geniet er nog maar even van ;-))

    Groetjes Petra

  • 12 Augustus 2008 - 09:33

    Dimfy:

    Whaaaaaaaaaa!
    geweldig!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Swaziland, Lobamba

Noortje

Actief sinds 23 April 2008
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 26657

Voorgaande reizen:

27 Juli 2010 - 23 Augustus 2010

terug naar Afrika.. maar nu samen met DIK !!

02 Juni 2008 - 02 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: