Zimbabwe.. onbeschrijfelijk.. - Reisverslag uit Harare, Zimbabwe van Noortje Peeters - WaarBenJij.nu Zimbabwe.. onbeschrijfelijk.. - Reisverslag uit Harare, Zimbabwe van Noortje Peeters - WaarBenJij.nu

Zimbabwe.. onbeschrijfelijk..

Door: Noortje

Blijf op de hoogte en volg Noortje

06 Juni 2008 | Zimbabwe, Harare

6 juni 14.50u

Hallo Iedereen,

Sabona? (hoe gaat het ? in Ndebele, de taal die ze in dit deel van Zimbabwe spreken)

Hier zit ik dan.. In Zimbabwe.. Dete.. Hwange NP..
Vanaf dat ik maandag ben vertrokken vanaf Frankfurt airport is er zo ontzettend veel gebeurt..Dat ik sta te popelen om het jullie te vertellen… Vanmiddag kreeg ik de tijd om een email te sturen.
Sommige van jullie weten het al anderen niet.. ik heb de nodige vlieg-pech gehad..
Dit begon al in Frankfurt met “ gewitter” waardoor er geen vliegtuigen konden opstijgen of landen… Daarom was mijn vliegtuig te laat.. en toen het toch geland was, uitgeladen, ingeladen, getankt en wij erin zaten.. mochten we niet opstijgen..
Uiteindelijk gingen we om 01.00 uur weg ipv 21.00u.. Balen…!!!
Dit hield meteen in dat ik mijn aansluitende vlucht naar Zimbabwe zou missen.. De vlucht was verder prima.. Gelukkig was SAA zo vriendelijk om een Hotel voor ons te regelen in Johannesburg.. We zaten met 4en in het hotel. 1 pas getrouwd stel uit Italie en 1 Russische dame. Met haar ben ik met de chauffeur van het Hotel JHB in gegaan om nog wat van de stad te kunnen zien.
Eerst geld wisselen voor SA rand en daarna bracht hij ons naar een Arts en Crafts market.. een stuk of 20 kraampjes die allemaal het zelfde verkopen.. en die errug blij zijn met ons toeristen.. en je dus alles aansmeren.. Nou .. ik moet bekennen.. ik heb maar meteen wat gekocht..
Geen idée wat ik eigenlijk betaalde, kon niet veel zijn dacht ik en idd.. later las ik in de Lonely planet dat ik heb staan afpingelen op een euro… ahum.. zonder het te weten al een echte Nederlander dus..
Verder nog wat door de stad rond gereden maar deze leek vanuit de auto vies…

De volgende dag haalde ik net op tijd de vlucht naar Vic Falls..!! (ze hadden me de verkeerde tijden door gegeven, gelukkig wilde ik op tijd zijn) Om half 11 geland op een klein vliegveld waar je buiten uitstapt en dan naar de aankomst hal gaat. Meteen gaat er een kriebel door mijn buik. De geur, de zon, het droge gras.. de lucht.. ik begin onmiddelijk te genieten van alles om me heen!
Toen kwam de 2de pech.. Ik kreeg geen visum voor 3 maanden en ook mijn baggage was er niet…Tja.. dat is het leven van een reiziger..…… gelukkig kon ik me er niet meer druk om maken!! Ik geniet en dat stopt denk ik niet meer!! Ik heb nu een visum voor 1 mnd en moet elke maand dat ik langer blijf terug voor een nieuw.. Verder wacht ik nu nog op mijn tas..We hebben elke dag gebeld en SAA beloofd dat hij er zsm is. Ondertussen begin ik die nu (vrijdag 6-6) wel echt te missen, maar ik ben blij dat ik wat toiletspullen en reserve kleding bij me had.

De 2 uur durende rit naar Painted Dog Conservation (PDC) was meteen geweldig.. Weer geniet ik van het land, de mensen die langs de weg lopen met of zonder zware zakken op hun hoofd, het droge gras, de koeien en geiten op de weg (weg = snelweg= in NL smalle rijksweg), de kinderen die zwaaien en het gezellige gesprek wat ik heb met Inocent die me kwam ophalen.

En dan ben ik er.. Bij het bezoekerscentrum van PDC. Een prachtige gebouw (zeker in vergelijking met de hutjes die ik naast de weg zag ..)
Ik word heel hartelijk verwelkomd door Maria, die op het bez. Centrum werkt. Even later komt Wylton en hij verteld me dat ik deze week mee ga met het educatieve programma voor de school kinderen van Zimbabwe. Deze kinderen verblijven 4 dagen op het PDC centrum en krijgen hier les over de natuur, de wilde honden en andere wildlife. Deze kinderen (11 / 12) jaar hebben nog nooit wildlife gezien hebben nog nooit met electriciteit te maken gehad enz. Hier komen ze op een prachtig terrein met voor hun erg luxe faciliteiten. Deze faciliteiten hoop ik later met foto’s te kunnen laten zien, omdat uitleggen dit bericht echt te lang maakt. Het is iig fantastisch. De afgelopen 2 en een halve dag heb ik volledig met hun meegedaan. Ik ben meegeweest in hun lessen, at met hun hetzelfde eten, ging mee op gamedrive met hun, sliep in dezelfde hutjes als hun enz enz..

Wat een ervaring.. Onbeschrijfelijk geweldig, om als enige blanke te midden van deze kinderen te zitten en te ervaren .. De leraren / begeleiders werken voor PDC en doen ontzettend veel voor deze kinderen. Het is zo belangrijk dat ze dit mee maken en dat ze leren over de natuur en de gevaren en de waarde ervan.

Ik kijk mijn ogen uit.. maar de kinderen ook, ik ben de eerste blanke die ze zien dus dat is heel stiekem gluren, lachen en kijken naar mij.. en ik ga met hun mee dus dat is ook nog eens spannend.. In het begin zijn ze heeeel verlegen maar later komen ze iets meer los.. en gaan ze steeds meer lachen.
Ik doe alles met hun samen.. dus alles wat ik doe wordt door hun bestudeert.. Bv mijn eetgewoontes.. Deze zijn anders dan die van hun. S avonds eten ze een dike witte (ziet eruit als aardappelpuree maar dan stijver) massa samen met groente en “vlees” (van de koe.. en dus echt alles.. volgens mij was het gisteren maagwand..gelukkig wist ik dat pas later) . Dit eten ze met de handen. Door het witte spul te rollen in hun hand en het dan door de rest te rollen..
Hmm.. tja.. dat vond ik toch niet zo fijn dus ik kreeg een lepel.. Nou….. dat was toch raar.. lache dat ze deden..
De volgende ochtend.. (donderdag) om kwart voor 6 op staan en om half 7 ontbijt. Als de kids me zien lopen zeggen ze allemaal; morning, morning, morning.. en dan heel hard giegelen..hihi. Na het ontbijt (warme porridge) ging ik weer mee met de les.. Dit keer naar het Rehabilitatie Centrum waar 4 painted dogs zitten momenteel. (later meer hierover) ook hier weer les. Ook voor mij is het fijn, zo leer ik meteen mee over alles wat ze doen en over de honden! De lessen zijn in Ndebele maar ze leggen mij ook e.a. uit in Engels. Super aardig en heel fijn. De kinderen kunnen ook Engels, maar net deze groep niet omdat het op de school niet consequent gebruikt wordt. De kinderen in mijn groepje zijn erg verlegen en durven weinig te vragen. Ze krijgen ook zooooveeeeel indrukken.. Ze hebben woensdag zelfs aan de pc gewerkt, terwijl ze dit nog nooit gezien hebben..

S middags ging ik met een ander groepje mee op de Game drive. Daar zat ik dan; in een open 4 wheel-drive met allemaal bankjes tussen 12 kinderen en 2 leraren… Er is voor mij geen betere manier voor je eerste gamedrive dan zo.. De super enthousiaste kinderen, de indrukwekkende Savannah.. de dieren, de uitleg van de leraren die heel veel weten.
We hebben veel dieren gezien; zebra, sable antilope, impala, struisvogel, apen, giraffes, Olifanten, Bufalo, secretaris vogel, andere kleine vogels met fantastische kleuren.. En dat allemaal op mijn eerste game drive… geweldig!!!
Op de terug weg gingen de kinderen zingen.. wat een stemmetjes.. wat een geluid. Daar kun je alleen maar van genieten.
De laatste avond voor de kids hebben we rond het kampvuur gezeten en de kids hebben de hele avond gezongen en gedanst..zoooo leuk om te zien.
Vanochtend nog wat les gehad over planten en bomen en blaadjes.. en tijdens de lunch kwamen de ouders om te kijken waar hun kinderen geweest zijn. Elk groepje kinderen voerde een toneelstukje op om te laten zien wat ze allemaal geleerd hebben. Daarna gingen ze naar huis. Ik werd er bijna emo van.. maar dat merkte niemand.

En nu zit ik hier.. ben blij dat ik de tijd krijg om even te schrijven alhoewel het me volgens mij absoluut niet lukt om deze bijzondere dagen goed te kunnen verwoorden… In ieder geval heb ik genoten van de kinderen en het kamp. Ook klikt het denk ik wel tussen de Zimbabwanen en mij.. ze zijn geinteresseerd in mij, en wat ik doe,maken graag een praatje en zijn heel vriendelijk. Ze doen duidelijk hun best om me op mijn gemak te stellen en dat is heel fijn. Ik voel me prima!

Ik ben wel blij als mijn bagage er is. Hoewel ik me prima red.. en de primaire behoefte er zijn.. is een fatsoendelijke handoek, en schone kleren etc ook wel prettig.. Vanmiddag bellen we opnieuw naar het vliegveld en SAA.. Als het er is zullen we de 200 km heen en weer terug make nom het op te halen.
Wat ik na vandaag ga doen is me nog niet helemaal duidelijk. Wat ik wel begrepen heb is dat als ik op tijd was gearriveerd ik met Jealous was meegeweest naar Starvation Island in Kariba waar nu nog 3 honden zitten die terug in het wild gebracht worden. Op dit eiland leren ze wild vangen en zijn er geen bedreigingen voor hun. (later meer..) Ik verwacht de komende week meer te gaan doe nom het Rehabilitatie Centrum.. ook slaap ik vanaf vandaag ook ergens anders .. daar kom ik vanmiddag allemaal wel achter.. Ik leef momenteel echt bij de dag en zie wel wat morgen brengt!

Ik heb vast nog veel meer te vertellen, maar ik laat het voor nu hierbij. Ik heb al zooooveeeel geschreven..

Heel veel groetjes uit het prachtige Zimbabwe !!!

ps:
er kruipt momenteel een zeer vriendelijk torretje over mijn pc.. verder nog weinig insecten gezien..!
Noortje

  • 06 Juni 2008 - 14:44

    Petra:

    Heeee Noortje!!

    Wat klinkt dit al gaaaaaf zeg! Zie al helemaal voor me hoe je daar zit tussen de kinderen die stiekem naar je gluren haha
    En wat heb je gelijk al veel dieren gezien op je eerste game drive! Supercool.
    Heel veel plezier daar en ik wacht geduldig (not) op fotos! ;-))

    Groetjes Petra

  • 06 Juni 2008 - 14:44

    Tessie:

    Geweldig!! en dat allemaal al na een paar dagen!! haha... over 3 mnd heb je een heel boek geschreven! Geniet er maar van, groetjes Tessie

  • 06 Juni 2008 - 14:47

    Lobke:

    Nou, ik word er anders ook emo van ... wat een mooi begin van een geweldige tijd!!!

    En wat fijn voor die donkere kids, dat ze voor het eerst een blanke zagen, en dat jij dat was!!! Veel beter konden ze het niet treffen, nietwaar??

    Keep that spirit! Blijf genieten van de dagen en van het moment ...

    Dikke kus, Lobke

  • 06 Juni 2008 - 14:53

    Nicolijn:

    Super verhaal (ondanks de slechte reisstart) heerlijk zeg! Krijg een beetje heimwee naar ZA als ik het zo lees. Tussen die nieuwsgierige kinderen.
    Geniet ervan en ik veheug me op het volgende verslag!
    Groetjes
    Nicolijn

  • 06 Juni 2008 - 16:23

    Jeroen:

    Haha, vanaf de start maak je al vanalles mee -los van Zimbabwaanse taferelen, dus het belooft een wervelende drie maanden te worden! Je verhaal leest lekker weg trouwens.

    Have fun!

  • 06 Juni 2008 - 16:44

    Hanneke:

    Wat een verhaal en nog geen week weg. dat beloofd wat voor de komende maanden. Geniet er van. Ik hoop dat je ceht een super tijd krijgt daar. Door voorzichtig en verras ons(snel) met mooie foto's
    Groetjes Hanneke

  • 06 Juni 2008 - 16:57

    Kim Peeters:

    Ha Noortje

    Dat klinkt echt naar GENIETEN!!! En zo moet dat ook. Lijkt me erg bijzonder om met dat groepje kinderen in zo'n mooi land je eerste game drive te maken. Er zullen vast nog vele game drives komen, ben benieuwd wat je nog allemaal gaat spotten.

    Heel veel plezier.

    Groetjes Kim

  • 06 Juni 2008 - 17:37

    Ron:

    Goed om te horen dat je veilig bent aangekomen. Je valt met je neus in de boter ( alhoewel ze die in Zim niet hebben).Ook ik kon mijn tranen menigmaal niet bedwingen als er een sportdag of schoolreisje was. Goed dat je nog wat spullen in je handbagage had gedaan. Ik ben nu al benieuwd naar je volgende avonturen

  • 06 Juni 2008 - 19:41

    Wiel & Mariet:

    Geweldige ontvangst zo ik verneem. FF op BP wachten en genieten met de plaatselijke mensen/kinderen en fauna
    Ik hen genoten van je postieve verhaal.
    Ik stuur de mail ook naar Daan en de zijnen.
    Dan hebben we morgen en overmorgen nog wat andere verhalen dan.....
    Groet van Wiel,mede namens Mariet

  • 06 Juni 2008 - 20:03

    Annemie En Louis:

    Nou meisje wat een ervaringen wij staan er versteld van. We hebben morgen al wat te vertellen in Zeeland over jouw eerste ervaringen. Wij zijn blij dat je zo snel geaccepteerd wordt als blanke, wij hopen dat het zo doorgaat. En wat is nog mooier dan die kinderen kunnen amuseren
    in zulke arme landen.
    Voor wat de bagage betreft je vind wel wat inlandse texiel dan pas je er al een beetje tussen op de huidkleur na.Groetje van ons.

  • 06 Juni 2008 - 21:00

    Loes:

    wauwie!
    wat een ervaring, das toch fantastisch!!Noortje de Zimbabwaan, klinkt goed :D
    geniet ervan, ik heb genoten van je verhaal! idd nu de foto's nog!

    groetjes Loes

  • 07 Juni 2008 - 05:23

    Anita:

    Hoi Noortje,

    na een wat slechtere reisstart is voor je meteen al een geweldig indrukwekkend begin gemaakt van je grote avontuur.
    Wat al een schitterend verhaal en wat heb je al veel gezien en meegemaakt!
    Dat belooft wat voor de komende tijd, geniet ze!

    grtz Anita

  • 07 Juni 2008 - 08:55

    Monique:

    Wat een superverhaal! Door je woorden heen klinkt het enthousiasme, fijn om te lezen. Geniet maar van alles wat er nog meer gaat gebeuren en ik kijk uit naar je volgende verhaal en de foto's natuurlijk!

    Groetjes!!!

  • 07 Juni 2008 - 09:09

    Mat En Antoinette:

    Hoi Noortje.
    Zojuist je ervaringen gelezen, wauw! We wensen je superveel succes bij je voorgenomen activiteiten, lessen, tochten, contacten etc... in Zimbabwe. Wat fantastisch toch dat wij op deze manier je avonturen kunnen volgen. We blijven erbij hoor!
    Groetjes, Mat en Antoinette.

  • 07 Juni 2008 - 10:00

    Mieke:

    lieve noortje,

    klinkt geweldig allemaal,geniet zoveel je kunt dit doe je maar eenmaal grt en tot het volgende bericht,en blijf gezond!!

  • 07 Juni 2008 - 15:44

    Joke:

    wat een verhaal maar is inmiddels wel je rugtas weer in beeld? maak zeker voor mij een mooie foto van de giraf in de vrije natuur he. verder heb ik een hele fijne verjaardag gehad. zoals je al wel wist zaten wij in vlissingen aan de boulevard met een geweldig uitzicht op de westerschelde waar de zee schepen aan ons voorbij trokken. leuk om al die post daar te hebben. het weer was niet zo bijonder maar genieten was het wel. wij hebben 2 dagen fietsen gehuurd. en hebben genoten van de omgeving. en uiteraard het diner en het ontbijt nu mag ik weer zelf het eten maken en heb vandaag weer boodschappen moeten doen je moet ook de groetjeshebben van oma. als zij hier weer is zullen wij haar je berichtjes laten lezen dan kan zij jeook een beetje volgen. veel liefs van ons en tot gauw hoons.
    joke en wim

  • 07 Juni 2008 - 15:46

    Joke:

    wat een verhaal maar is inmiddels wel je rugtas weer in beeld? maak zeker voor mij een mooie foto van de giraf in de vrije natuur he. verder heb ik een hele fijne verjaardag gehad. zoals je al wel wist zaten wij in vlissingen aan de boulevard met een geweldig uitzicht op de westerschelde waar de zee schepen aan ons voorbij trokken. leuk om al die post daar te hebben. het weer was niet zo bijonder maar genieten was het wel. wij hebben 2 dagen fietsen gehuurd. en hebben genoten van de omgeving. en uiteraard het diner en het ontbijt nu mag ik weer zelf het eten maken en heb vandaag weer boodschappen moeten doen je moet ook de groetjeshebben van oma. als zij hier weer is zullen wij haar je berichtjes laten lezen dan kan zij jeook een beetje volgen. veel liefs van ons en tot gauw hoons.
    joke en wim

  • 07 Juni 2008 - 16:04

    Roel:

    Ha Noortje,
    een bijzonder mooi en indrukwekkend verhaal ! Heel veel plezier gewenst!
    groetjes, Roel

  • 07 Juni 2008 - 23:40

    Jacqueline:

    Hey Noortje,
    Ben stinkend jaloers op je. Je moet dus ook voor mij genieten. Al mag je die kinderen houden. Veel plezier.

    Groetjes Jacqueline

  • 08 Juni 2008 - 19:40

    Joris:

    Ha die Noortje,

    Wat een geweldig avontuur nu al. Ik hoop de sfeer en jou relaxte toestand daar zo blijft tot het einde. Ik twijfel er niet aan dat dit gaat lukken met al die vriendelijke mensen om je heen.

    Ons weekend in Zeeland was super. Heel veel gezeligheid gekke jen en uiteindelijk zonnig weer. Ik wacht in spanning op het volgende verhaal.

    Groetjes Joris

  • 08 Juni 2008 - 21:56

    Herman:

    Nou Noortje wat een mensal niet kan beleven op een paar dagen.
    Erg goed van je om je niet druk te maken over je bagage,en alleen demooie dingen te zien.
    Beleef het maar lekker en Wij horen graag van je. Groetjes van de hele family uit Heitse.

  • 09 Juni 2008 - 08:22

    Jo:

    Hallo Noortje,
    Met zulke verhalen maak je iedereen wel super enthousiast. Prachtig voor je wat je al allemaal hebt meegemaajt in die korte tijd. Wel een beetje shit met je bagage, hoop dat dit spoedig goed komt. Als ik dit allemaal zo lees krijg ik steeds meer zin om er ook een keer heen te gaan. Doe Greg, Peter en Jealous maar de groeten van me en zeg ze maar dat het hartstikke goed met de painted dogs in GaiaPark.
    Groeten van Jo.

  • 09 Juni 2008 - 15:24

    Dimfy:

    wow,
    't kriebelt al totaal als ik je verhaal lees,
    helemaal te gek, ga door met genieten, en tot snel, liefs Dimfy

  • 11 Juni 2008 - 09:30

    MiaNijskens:

    Hoi Noortje, Nou dat is een heel spannend verhaaltje wat je daar schrijft. Kun je altijd nog een boek van maken.
    Och, ja een gum en tandenborstel zijn eigenlijk genoeg. Maar fijn dat je het zo naar je zin hebt heel veel succes nog en plezier!
    Hartelijke groet en tot schrijfs.Van de hele fam. Nijskens.

  • 11 Juni 2008 - 12:40

    Frank:

    Whow Noortje!
    Wat een spannende verhalen en avonturen ;) En dan moet het échte werk volgens mij nog beginnen...

    Keep us posted ;)

    Groetjes,
    Frank

    NB So far een torretje... hoe zit het met de slangen?

  • 11 Juni 2008 - 13:04

    Pierre (buurman):

    Hoi,met pierre.Ik heb je bericht gelezen Ik ben zeer onder de indruk wat je allemaal meemaakt.Ik zou dat niet aankunnen zo alleen in mijn uppie,knap,knap.Ik hoop dat je nu van alle pech bevrijt bent en dat alles goed gaat.Hier gaat alles zijn gangetje.Ik ga nu ophouden.tot hores.

  • 11 Juni 2008 - 13:33

    Truus ( Buurvrouw):

    Hallo Noortje,wat hoor ik toch allemaal.Pierre heeft het een en ander voorgelezen.Dat is wel spannend,hoor.Het begin van je reisheeft voor ieder die bij je was,wel geduld gevraagd.En ik hoop,nu je een week verder bent,je ook kunt genieten van je nieuwe omgeving.En ik wens je,dat je elke dag weer geniet van de mensen en dedieren om je heen.Maar ook zeker van de prachtige natuur.
    Groetjes, Truus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zimbabwe, Harare

Noortje

Actief sinds 23 April 2008
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 26660

Voorgaande reizen:

27 Juli 2010 - 23 Augustus 2010

terug naar Afrika.. maar nu samen met DIK !!

02 Juni 2008 - 02 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: