Swaziland.. welcome back Noortje en Dik.. - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Noortje Peeters - WaarBenJij.nu Swaziland.. welcome back Noortje en Dik.. - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Noortje Peeters - WaarBenJij.nu

Swaziland.. welcome back Noortje en Dik..

Door: Noortje

Blijf op de hoogte en volg Noortje

08 Augustus 2010 | Mozambique, Maputo

Sabona mensen,

Linjani?

Met ons gaat het goed!! Ongelofelijk, we hebben er al weer bijna 2 weken op zitten en nog 2 weken te gaan.
Gisteren aangekomen in de hoofdstad van Mozambique, Maputo. Een totaal ongeorganiseerde chaotische wanorde van auto's, mensen, taxi's en minibusjes. Overal markt, fruit groente etc etc.. schreeuwende marktmensen en een totaal onverstaanbare taal (voor ons). Veel 'sloppenwijken' armoede, maar toch ogenschijnlijk gelukkige mensen. Grote verschillen tussen arm en rijk..

Voor ons ff wennen, zeker ook voor Dik, gezien het hier 'nog armer' lijkt als in Swaziland. Ook daar zie je het grote verschil tussen arm en rijk.
Zometeen zullen we Maputo bezichtigen, te voet.. en ervaren hoe dat is.. ik ben erg benieuwd.
Morgen vertrekken we per minishuttle naar Inhambane en Tofo. 1 van de vele duik paradijsen in Mozambique..

Maar nu eerst een kort stukje over onze reis tot dusver.

De vlucht is prima verlopen. In Johannesburg hebben we een auto gehuurd (gloednieuwe hyundai getz) en zijn we naar Swaziland gereden. Een uitdaging gezien ze hier links rijden en ook nog eens als gekken rijden. Inhalen zonder iets te zien is meer gewoon dan achter een truk of trage auto blijven hangen..

's avonds aangekomen in Mlilwane wildlife sanctuary wachtte ons een warm welkom en kregen we een prachtige Beehive hut toegewezen. De dag erna hup naar Mkhaya en konden we meteen door naar het eco-camp. Hier hebben we een heerlijk ontspannen week gehad samen met onze gids Mandla, en zijn companen Siyabonga en Sibusiso.
Neushoorns opsporen was weer aan de orde van de dag alsof er niets veranderd was...
Voor mij was het alsof er geen 2 jaar tussen hebben gezeten en ik heb werkelijk genoten van het in de bush zijn, het vele tracken, koken op het kampvuur, slapen in de kou en douchen uit een warm water emmertje...
Dik heeft zich als een echte ranger gedragen en ook genoten van bushlife. Fantastisch om je te verstoppen achter een bosje en zo de hele ochtend bij een modderpool te kijken wie er komen drinken..
Nyala's, impala's, warthogs en zelfs een neushoorn lieten zich zien..

Iedereen was erg verrast om ons terug te zien en dat gaf toch een speciaal tintje, men verwacht toch niet dat je een 2de keer komt..

Nadat we weg gingen moesten we op een gegeven moment (in the middle of nowhere) een paar uur wachten op onze lift.. langzaam komen er steeds meer kinderen naar je toe om naar je te kijken. beetje raar.. Op een gegeven moment is Dik een pak koekjes gaan kopen en hebben we deze uitgedeeld. Onze eigen broodjes wilde we toch liever niet onder toeziende ogen van al deze hongerige snoetjes op eten.
Een heel raar gevoel, wat eindigde in een van plastic en zand gemaakte voetbal en een potje voetbal met alle kids en Dik als keeper. De world cup leeft hier ENORM. Iedereen, zelfs deze kids kennen het Nederlandse team en weten er alles van..

Gisteren onze eerste ervaring met reizen met de locals in een minibus..
een volle bus, en een nog voller bakkie erachter met alle begage.. echt toren hoog...
Gelukkig hadden we prima zitplaatsen!
Wat betreft reizen in Mozambique..
de busjes die we nu hebben gezien zitten zo vol gestauwd met mensen en bagage dat je haast denkt dat de ruiten springen... Dat wordt nog wat..

Ik moet wel zeggen, het is ff wennen het backpackers leven.. We hadden bv gisteren geen hostel geboekt.. Toen we aankwamen was er dus ook geen plek..
Gelukkig konden we naar een andere backpackers.. wel in een dorm.. met 12 andere.. snurkend en laatkomers.. maar ook dat hebben we overleefd!

Voor nu beloofd het een mooie dag te worden..

Lets see Maputo... en morgen op naar de bounty beaches!

Groetjes Dik en Noortje

ps.. vandaag vieren we onze 13 jarige gezellige, romantische en knusse samen zijn..

• 08 Augustus 2010 - 08:48

Ron Van Der A:

Elke dag kee ik uit naar een berichtje van jullie.

Ik dacht dadelijk is hun vakantie voorbij en hebben we niets gehoord. Mooi om jullie leuke verhalen te horen en natuurlijk heel herkenbaar. Tenslotte ben ik in 1997 ook in Mkhaya geweest, toen was het camp heel basic. Geniet van jullie duikparadijs en tot het volgende bericht uit ons beloved Africa

• 08 Augustus 2010 - 08:54

Joris Karlijn Finn:

Ha, Goed om te horen hoe het gaat. Wie heeft er gewonnen met voetbal? We hopen dat de volgende twee weken net zo gaan als de afgelopen 2. Wij vertrekken morgen naar het "verre" drenthe. Voor Finn zijn verste en langste vakantie! Het weer hier is nu wat druilerig maar de afgelopen week is het redelijk goed geweest voor jullie tuin en mensen die niet van hitte houden.

veel plezier nog en groetjes van Finn, Karlijn en Joris

• 08 Augustus 2010 - 10:29

Lobke:

Vanaf la palma zijn
    Maud en ik superblij te horen dat t jullie goed gaat!! Geniet er nog van en van HARTE met jullie 13 jarig samenzijn! Dikke kus vanaf n relaxed en zonovergoten eiland :)

• 08 Augustus 2010 - 10:36

Jacqueline:

Ha Noortje en Dik,
    Proficiat, 13 jaar samen is niet niks. En dan genieten van zo'n mooie reis met z'n tweeen! Ik geniet een beetje mee. Nog 3 weken en dan stap ik ook op het vliegtuig. Een andere continent welliswar maar niet minder mooi. Nog heel veel plezier samen en kom veilig thuis.

Liefs Jacqueline

• 08 Augustus 2010 - 11:41

Annemie En Louis:

Hè, hè, om jalours op te worden, toch weet ik nog niet of ik hetzelfde zou doen, maar volgens ons is het voor jouw thuiskomen daar en Dick leert voetballen met de inheemse kinderen.
    En nu duiken met de shuttle de zee op? Dat zal wel even fantastich zijn als al het andere, dan stelt onze vakantie in het Cahors gebied van zuid Frankrijk niets voor.
    Terwijl ik zelf genoten heb van de natuur en ook van de bevolking, en lekker weer. Veel succes de komende 2 weken en blijf niet ondrzee,
    Groeten Annemie Louis.

• 08 Augustus 2010 - 18:00

Tom En Wendy:

heey lieve vrienden.. leuk om weer een reisverslag van jullie te lezen!! geniet er nog van, het gaat al zo hard!! dikke kus van ons

• 08 Augustus 2010 - 22:19

Yvonne:

Hey Moppies,

Top om wat van jullie te horen! Het gaat idd snel de tijd dus geniet nog maar lekker want voor je het weet zit je weer in het koude kikker land.

Liefs en knuf Yvonne en een lebber van Nixen

• 09 Augustus 2010 - 15:42

Helen :

Hallo Noortje,
    Wat fijn dat jullie lekker genieten van het mooie Afrikaanse continent.Nog veel plezier en ik wacht vol spanning af wat julle meegemaakt hebben in het volgend reisverslag.
    Liefs,
    Helen en Harry

• 10 Augustus 2010 - 10:37

Wiel & Mariet:

Geniet van de fauna, de flora, de witte stranden en het duiken.

Wij nemen aan dat jullie vakantie vieren in een zonovergoten Afrika en genieten van het al het moois dat voor ons nog toekomstdromen zijn.

We wensen jullie een aangename terugreis naar het vertrouwde Limburg.

• 16 Augustus 2010 - 17:34

Mat En Antoinette:

Mooi, mooi, om jullie belevenissen te lezen. Dat jij geniet Noortje, kunnen we uit elke zin van je verslag lezen. Ga daar lekker mee door en laat Dik alle hoeken van jouw terugkomland zien! Veel plezier!
    Groetkjes, Mat en Antoinette