Morgen onze eerste duik.......!!! - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Noortje Peeters - WaarBenJij.nu Morgen onze eerste duik.......!!! - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Noortje Peeters - WaarBenJij.nu

Morgen onze eerste duik.......!!!

Door: Noortje

Blijf op de hoogte en volg Noortje

11 Augustus 2010 | Mozambique, Maputo

Daaag allemaal,

Thnx voor jullie leuke berichtjes!

Reizen in Mozambique is een ware uitdaging, maar goed te doen als je flexibel bent en accepteert dat je met 25 / 30 man in een minibusje zit waar officieel maar 13 zitplaatsen zijn................. Kinderen en kippen zitten zomaar op je schoot. Of je zit net onder een oksel van een zwetende man. Net iets minder prettig, maar als je het raampje open schuift (mocht dit functioneren) dan heb je iig een goede airco (arko)...

Maputo ligt al 2 1/2 dag achter ons. Een grote stad, waar de mensen graag hun 'rijkdom' laten zien. Status vinden ze in het hebben van dure auto's, sieraden, horloges en stoere of nette kleding. Dat ze daarnaast een, in onze ogen, armoedig klein huis hebben zonder stromend water of electriciteit dat maakt niet uit. Dat ze verder gigantische leningen moeten afbetalen, weet ook niemand.
Ze hebben in ieder geval uiterlijke status en een mobiele.. (zelfs de alleramste)

Ongelofelijk!

2 dagen geleden in een soort backpackerbus 600 km naar het Noorden gereisd.. over geasfalteerde wegen, dirtroads enz enz.
Nu zitten we bij Inhambane, Tofo: Strand en duikers paradijs. Zo ongeveer 5 keer per jaar hebben ze hier enkele dagen regen. Laat dat nu net gister en vandaag zijn..

Maar niet getreurd.. we hebben namelijk voor een relatief laag bedrag (voor NL begrippen) een compleet huisje (3 slpkmrs) direct aan het strand. Het is laagseizoen dus goedkoper. Vanochtend heb ik dan ook gedoucht in de zee ;-) !!
Het strand is prachtig weet en de zee blauw.
We zitten wel wat verwijderd van de backpackers area, maar daar komen we dus via de bovenbeschreven lokale bus. Overigens kan het ook zo zijn dat je ipv in een bus, achter op een bakkie zit..;-)
De Mozambiqanen zijn erg vriendelijk, maar proberen je in de toeristen gebieden alles te verkopen wat ze hebben. Gisteren kwam er een man naar ons huisje met een gigantisch grote vis.. Of we die wilde kopen.. ehm.. nee dankje, geen idee hoe ik die moet bakken ;-)

Vandaag hebben we een opfris cursus gedaan om morgen te gaan duiken. Dik ging helemaal goed, maar ik vond het wel wat spannend. Morgen ons eerste, ondiepe, duik en dan daarna nog een duik! Heel gaaf, zeker als je bedenkt dat er hier humpbackwales zijn, walesharks, gaint mant ray's, schilpadden en veeeele andere soorte vis.

Ik hoop dat ik morgen relax tussen deze vis(jes) zwem.. en jullie er alles over kan vertellen.

Voordat ik het vergeet willen we graag nog een aantal mensen feliciteren!

Als eerste (en beste natuurlijk) Mijn PAPA!!

PROFICIAT! en we komen ger een stuk flaai eate as we thoes zeen! We neme waal ein sjoan sjtuk houtsniewerk van hie mit!

Dan Rianne, Mirthe en Ome Wiel Vermeulen! Perficiat en eine fijne daag!

Als er nog meerderen lezers deze maand jarig zijn.. Proficiat!

Kaarten komen er dit jaar niet.. de website houdt jullie wel up to date!

Voor nu:

Geniet van de mooie zomer en al jullie vakanties, die net zo mooi zullen zijn als de onze!

Dieke knoevel Dik en Noortje

• 11 Augustus 2010 - 15:17

Maud En Lobke:

COOOOLLLL!!!!!!
    Nou, duimde dan maar en geniet ervan want je weet hoe snel die duiktrips weer voorbij zijn...
    Wij chillen en relaxen ons ondertussen te pletter aan t zwembad hihi en lezen vooral veel. Heerlijk. Tot snel. X

• 11 Augustus 2010 - 16:01

Wiel:

Geniet van Afrika en bedankt voor de wensen.
    Je was nummer een met de felicitatie.

Groet Wiel (en Mariet)

• 12 Augustus 2010 - 13:15

Dimfy En Niels:

Ha reizigers,

alles goed daarzo? Zo te lezen meer dan dat. wij zijn inmiddels weer thuis en willen jullie nog bedanken voor je lieve sms. (Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen.)
    Geniet nog van alle "visjes", mensen en super indrukken die jullie daar opdoen, en tot over een paar weken.

Heel veel liefs van Niels en Dimfy

• 14 Augustus 2010 - 10:37

Joris, Karlijn, Finn:

Hallo Noortje en Dik,
    Fijn om te horen dat het goed gaat met jullie en dat jullie het naar je zin hebben.
    Al vragen we ons af of je dat ook denkt als je onder een zwetende oksel in de bus zit met een kip op je kop en een kind op je schoot, maar goed...
    Wij zijn sinds gisteren terug van vakantie en hebben het erg fijn gehad in Drenthe. Leuke dingen gedaan en Finn vond alles waar we hem mee naar toe sleepten even leuk.
    Nog een week en dan zijn jullie al weer terug en we verheugen ons erop om jullie dan weer te zien.

Veel liefs van Joris, Karlijn en Finn

• 15 Augustus 2010 - 19:33

Wim En Joke:

Hy moppies al weer boven water of is de wereld daar te mooi om naar boven te komen. Ik weet trouwens niet wat ik op schoot wil hebben in die bus ( kippen ), ik moet er niet aan denken. Zo te lezen lopen jullie heel wat vlaai punten mis maar ja dat is zo weer ingehaald. Hebben jullie mooie foto's we zijn erg nieuwschierig maar het is goed iets van jullie te horen. wij hebben vandaag met windkracht 4 gezeild en er waren vlagen van 5, 2 riffen waren op zijn plaats. Nu weer thuis want morgen mag ik weer werken. geniet en een dikke kus van ons