dogging it is.. - Reisverslag uit Harare, Zimbabwe van Noortje Peeters - WaarBenJij.nu dogging it is.. - Reisverslag uit Harare, Zimbabwe van Noortje Peeters - WaarBenJij.nu

dogging it is..

Door: Noortje

Blijf op de hoogte en volg Noortje

19 Juni 2008 | Zimbabwe, Harare

Silabonani !
(hello)

Linjani? Sikona..
Hoe is het? Met mij gaat het goed..

Maar veel verder dan dat kom ik nog niet hoor..
De taal klinkt erg leuk, gezellig, maar spreken is niet zomaar makkelijk..hihi

Dankzij een aantal grote veranderingen voor mijn plannen de komende weken heb ik vandaag tijd om weer eens een berichtje op de site te zetten. Ik spendeer vandaag mijn dag voor een groot deel (ben ik bang) in het kantoor.
Wat ik verder de laatste weken gedaan heb vertel ik jullie zometeen, ik zal eerst ff e.a uitleggen.

Momenteel (misschien op het nieuws gehoord) is het behoorlijk onrustig in Zimbabwe. Dit met name rondom Harare en op het boerderij land. Hier valt het nog mee en merk je eigenlijk niets van de onrust. Wel gonsen er natuurlijk vele geruchten en luisteren mensen elke dag naar het nieuws (als ze een radio of tv hebben) Omdat de verkiezingen volgende week plaats vinden wordt het steeds spannender en zijn er al diverse maatregelen genomen. 1 hiervan is dat alle NGO’s (non gouvermental organisations) zijn stop gezet. En zo ook Painted Dog waar ik nu ben. Dit houdt in dat ik hier niet langer dan 3 weken kan blijven en dus volgende week weg moet. En het is zelfs het verstandigst om het land uit te gaan. Het reis advies is vanaf nu negatief.
Deze info kreeg ik gisteren en (ergens had ik nog hoop om hier te blijven) stelde me dan ook zeer teleur.. Ik baal als een stekker maar weet gelukkig na een dag balen deze stekker om te zetten zodat ik wat anders kan zoeken. Jammer genoeg zorgt dit (en ook een deel het verhaal over mijn bagage) dat ik meer tijd op het kantoor spendeer dan normaal gesproken een vrijwilliger zou doen, en dus minder in de bush ben…. Maar goed..
De kans is groot dat ik al iets nieuws gevonden heb. Niet in Zimbabwe maar in Swaziland. Dit is een klein landje wat in het Noord oosten van Zuid Afrika ligt. Hier is een Neushoorn project wat ook door een Nederlandse organisatie ondersteund wordt. Het heet Mkhaya Game Reserve. Een groot NP voor o.a. neushoorns. Voor meer info hierover kun je kijken op deze site; www.ecovolunteer.nl (zoek naar neushoorns..) Ik heb al contact gehad met de stichting en telefonisch met het reservaat en het gaat allemaal vast en zeker lukken. Nu nog een ticket voor een vlucht naar Manzini airport op 2 juli en ik ben er...
Dit maakt me GELUKKIG meteen weer enthousiast en maakt het ook minder moeilijk om hier straks al zo snel weg te gaan.. de meesten kennen me wel.. ik hecht me nogal snel ergens, dus ergens weg gaan vind ik nooit leuk..
Het is ook best moeilijk om te zien hoe de Zimbabwanen hier mee om gaan. Want reeel gezien.. kun je er gewoon niet mee omgaan. Het is vreselijk moeilijk en iedereen piekert zich suf over de toekomst van Zim. Vluchten is de meest logische oplossing voor de arme. En hulp is er op dit moment nog errug weinig.. Er is voor de meeste mensen nauwelijks voedsel.. en de Zim dollar is niets; 6 biljoen Zim dollar is 1 Amerikaanse dollar.. Dussss.. als je biljonair wil zijn moet je naar Zimbabwe verhuizen... maar rijk ben je allerminst.
Tijdens de verkiezingen wil ik mijn tijd spenderen in Victoria Falls. Dit is een toeristische trekpleister waar tal van activiteiten te doen zijn en ik dus ff geniet van de schoonheid van de watervallen en van Zimbabwe. Omdat het hier zo toeristisch is zal ik bijna zeker geen hinder ondervinden met de verkiezingen, dus No Worries voor jullie! Het is wel raar om nog een leuke tijd te beleven terwijl iedereen rondom je heen het zwaar heeft. Maar goed het feit dat ze dan geld aan mij als toerist verdienen is tenminste iets.

Wat betreft mijn bagage.. deze is afgelopen zaterdag via een omweg (Harare airport) uiteindelijk toch nog in Vic Falls aangekomen en er zijn gelukkig maar een paar dingetjes gestolen. Dit betreft (sorry Ron) een pakket scharen, een pakje stroopwafels en mijn headset voor skype gebruik. Geen dure dingen dus gezien die achter een slotje zaten en dit in het hoofdvak van mijn backpack zat.. Een reiziger zonder bagage is maar een half iemand dus ik ben ERRUG blij dat het terug is.

Maar goed.. dan nu wat meer over mijn avonturen hier wat die zijn zonder meer zeer indrukwekkend, erg leuk en heeeeeeel gezellig!!

Na de kids bushcamp ben ik 8 km verder de bush in afgezet bij een aantal nette huizen. (voor Zim begrippen dus mooi en groot) Hier logeer ik samen met Esther en Martin en Peter en eventuele andere bezoekers. Dit is vlakbij een Ganda Lodge. Het is dus midden in de bush en je moet dan ook niet gek op kijken dat je van tijd tot tijd olifanten hoort drinken of trompetteren. Vlak bij de lodge is nml een waterhole waar vele dieren dagelijks komen drinken. Fascinerend om daar gewoon op een stoeltje te zitten en te genieten van deze dieren!! Rondom de huizen scharrelen de hele tijd prachtige vogels, af en toe wat baboons en in huis zitten de nodige spinnen. (van die grote zwarte) Hier ben ik ondertussen al aan gewend...;-) De eerste 2 nachten ( ik moet bekennen) had ik angst dat ze over mijn kop zouden kruipen....... ahum.. nog niets gemerkt..tot dusver.
Vanaf die zaterdag ben ik zo ongeveer elke dag met Jealous op stap geweest het park in op zoek naar honden. Dit houdt in dat je in een 4 wheel drive (lees met losse ramen rammelende grote wagen..) over alle soorten zandwegen en rocky wegen door het park en er om heen rijd op zoek naar painted dogs. Dit zoeken doe je door goed op de sporen op de weg te letten en door met het magnetische radio systeem de honden die een magnetische halsband om hebben op te sporen. Praktisch gezien zit ik dus met een koptelefoon op in de auto. Jealous en M-k (spoorzoeker in opleiding) letten op de sporen op de weg. Jealous kan dat zo goed dat hij dat al rijdend ziet. M-k zit op de motorkap en kijkt ook nog eens goed. Ondertussen kijk ik mijn ogen uit en geniet ik van Giraffes, Olifanten, Kudu’s, Sable Antilopes, Impala’s, Duikers, Krokodillen, Diverse vogels, Een Neushoorn met jong (echt gaaf he), velvet monkeys... en nog vele andere dieren.
Laatst reden we in het donker terug.. zegt Jealous.. heee zag je die olifant.. Ikke niet natuurlijk.. dus hij draait rijd terug.. en..... daar staat een Luipaard. Nou echt gaaaaf dus, want de kans is erg klein dat je die te zien krijgt!
Een andere keer ’s avonds... we rijden weer terug over een dirt road.. hobbel hobbel.. weinig ligt.. ik schrik me helemaal het lap lazerus.. staat er ineens een joekel van een olifant naast de auto! En niet dat Jealous weg rijd.. neuh.. hij blijft gewoon staan en ik mag kijken.. Nou ik denk natuurlijk die valt ons dalijk aan. Ahh.. Maar nee, ze neemt wel een dreigende houding aan maar daarna loopt ze rustig weg... Dan een paar dagen later.. rijden we bij daglicht zo een groep olifanten in. Jealous zet de motor uit en zo zitten we 20 minuten te genieten van drinkende en spelende olifanten op 3 meter afstand. Ze zien heel slecht en gaan op geur af. Dus als de wind goed staat dan ruiken ze ons zo dichtbij niet eens. En als ze ons wel ruiken (de slurf gaat dan heel mooi voorzichtig de lucht in) dan besluiten ze kalm aan om maar eens verder te wandelen. Een groep zijn trouwens altijd vrouwtjes met kalveren, een bul leeft alleen, behalve tijdens het paringsseizoen, dan neemt hij ze allemaal.. Dat geld trouwens meteen voor de meeste dieren hier, zoals bv de impala’s en antilopes.. En anders dan is er zowiezo maar 1 man in een groep met een heel harem vrouwen... ahum. Wist je trouwens dat olifanten zo sterk zijn dat ze een joekel van een boom zo om ver duwen.. dit doen met name de mannen om hun kracht in te schatten... tja.. weer die mannen..!
Het landschap is hier erg droog en zal de komende maanden nog droger worden. Grote bomen zijn met name acacia’s en teak bomen. Verder is er veel struikgewas en nog veel meer lang en kort droog geel gras. Nu is er nog redelijk veel water, maar tegen september is het behoorlijk gedroogd en zul je bij de over gebleven (bijgevulde) poelen veel dieren zien. Nu is het wat minder druk bezocht, de waterpoelen, maar als je zoveel uren in het park spendeerd als ik dan zie je aardig wat.
Afgelopen 3 dagen heb ik mijn eerste bushcamp gehad. Dit houdt in dat je dus dag en nacht in of rondom het park bent. Snachts slaap je in SWAGS (canvas zak met matras in) rondom het kampvuur. Het kampvuur zorgt voor warmte (het is ernstig koud hier snachts) en houdt de dieren op een afstand. Nou best spannend de eerste nacht.. maar ik heb niets anders gehoord als wat Hyena’s op een verre afstand en de baboons, die gezellig lopen te ruzien boven in de bomen of zelfs in de electriciteitspalen. Rondom het kampvuur is het altijd erg gezellig en komen er mooie verhalen op gang. Om ongeveer half 9 slapen we en om 5 a 6 uur staan we op. Juist in de schemering gaan hier de dieren jagen en heb je de meeste kans om wilde dieren (de vleeseters dus) te treffen. ... Ook het poepen en plassen in de bush gaat prima.. hihi.. effe wennen..maar ach ik ben van alle markten thuis dus ook dit gaat vanzelf..hihi..
De afgelopen 3 maanden heeft Jealous geen Painted Dogs meer gezien, en ze lijken wel verdwenen. Er zitten er ongeveer 150 in Hwange maar ze zijn ERRUG goed in verbergen!! Zelfs de honden met halsband om vinden we niet. Het lijkt er op dat ze in het ondoordringbare stuk zijn gekomen waar geen wegen lopen. De zender van de auto gaat in een omtrek van 5 km dus dat is dan te weinig...
Toch werd het de laatste 3 dagen erg spannend omdat we het vermoeden hadden dat ze in een bepaald blok een den (nest) hebben. We hadden namelijk op verschillende plekken sporen gezien en altijd rondom het zelfde blok. Tijdens een nest jagen ze vanuit dat nest in verschillende richtingen om de pups te beschermen en dat valt op aan de sporen..
Dus vandaar dat we in dit blok bleven logeren om meer kans te hebben om ze te vinden.. na 2 dagen.. dacht ik eigenlijk dat ze misschien toch door de Hyena’s waren aangevallen en dat ze weg waren.. we reden rond.. het was half 6 ’s avonds.. M-k zit op de motor kap.. ik kijk goed rond... en BENG.. daar lopen 2 honden. Wat een euforie!! YES.... na 3 maanden zoeken, mag ik het moment mee maken dat we er 2 zien. Snel wat foto’s gemaakt en daarna waren ze weg. Op jacht, want het leek erop dat ze dat aan het doen waren!.. echt SUPER.. adrenaline alom.. ikke helemaal gelukkig, maar Jealous en M-k ook natuurlijk.
Daarom is het dan ook extra zonde dat ik nu hier zit...
Maar goed zodra ik alles geregeld heb gaan we weer de bush in hoor.. ik wil die honden minstens nog een keer zien, en misschien wel de den. Als we de den gevonden hebben dan kunnen we ook de honden darten en (narcose geven) en halsbanden om doen. Want dat is het doel, om zoveel mogelijk honden in het park een halsband om te doen zodat je ze kan volgen en hun gedrag enz kan observeren en nog belangrijker je ze beter kan beschermen tegen de stropers. Die zijn er best veel, juist omdat er zoveel honger is. De mensen van het land moeten voedsel hebben en dit zoeken ze nu aan de randen van het NP. Erg van beide kanten..
Painted Dog Conservation werkt nou samen met Anti Poaching van Martin (die andere NL) Hij bouwt hier een Anti Stroper Unit op die er dagelijks in groepen erop uit gaan om de vallen te verwijderen. Heel belanrijk!

Goed.. zoals jullie horen... ik amuzeer me hier prima en heb al heel wat meegemaakt. Ik ben blij dat ik de eerste week in kids bush camp ben geweest en dat ik nu echt “ in to the wild” ben. Verder ga je hier dus veel om met de Zimbabwanen en sta je dus tussen de bevolking. Zo was ik laatst naar het compound gelopen om Maria (de telefoniste) nieuwe schoenen (dank je Ron) te geven. Blij dat ze was!! Zoo dankbaar! Het compound is waar een stuk of 15 dezelfde huisjes staan waar veel mensen wonen die hier werken. Het ziet er voor ons best armoedig uit, maar als je bv bij Jealous binnen komt dan heeft hij wel een tv, een stereo, en een video speler, barbies... etc.. allemaal toch mooi verdiend via PDC of wel gekregen via PDC!! Maar dit hebben er maar heel weinig. De spulletjes die ik bij me had van Ron heb ik aan Forggie gegeven en zijn leuk verdeeld hier!
Dan heb ik zelf nog wat leuke spulletjes gekocht voor kinderen waar ik al wel weet aan wie ik dat wil geven.. dat is ook echt leuk om te doen, alhoewel je nooit te veel moet geven..
Toen ik op het compound was kreeg ik van Jealous zaza met de kleine visjes... dat had zijn vrouw voor ons klaar gemaakt.. Maar oooh wat had ik een moeite met die visjes.. die waren echt zoooooooooo vies..!! ik heb er 1 gegeten maar verder.. ik was te bang dat ik over mijn nek ging. Gelukkig kon Jealous er hard om lachen....

Onderwijl ik deze mail typ heb ik al een vlucht geboekt en alles met de neushoornstichting geregeld. Dit houdt in dat ik 2 juli van Vic Falls via Johannes burg (ik vrees mijn bagage..)-;) naar Manzini airport vlieg in Swaziland. Hier zal ik wel opgehaald worden en blijf ik voor 5 weken bij de neushoorns. Daarna blijven er nog 4 weken over... die ik dan vast wel weer ingevuld krijg!
Als ik het goed begrijp is email bereik niet zo denderend als hier, dus ik heb nog geen flauw idee hoe en wat wat dat betref.
Dan ff over foto’s..
Als het lukt ga ik die er vanmiddag nog wat opzetten.. dat zou leuk zijn, maar ik kan niks beloven..sorry..
Nou dat was het wel weer tot dus ver.. geniet ervan, want dat doe ik ook!!
Lisalekhule (Goodbye)

Groetjes Noortje

  • 19 Juni 2008 - 11:52

    Wiel:

    Mooie verhalen Noortje die je zo gemakkelijk wegschrijft.
    Ik hoop dat je verblijf in ZA voldoet aan al je wensen.
    Ons reisje met Kevin, Diane, Michael en Andrew door Nederland is eveneens goed verlopen, ware het niet dat ik wat overmoedig was bij het rodelen in Valkenburg en het oude-fiets rijden in Openlucht museum in Arnhem.
    Ze zijn afgelopen maandag weer terug gereisd naar het kangaroo eiland.

  • 19 Juni 2008 - 12:42

    Joris:

    Hoi Noortje,

    Wat een verhalen weer. Ik ben blij dat je op een veilige manier Zimbabwe kan verlaten en dat je al een vervolg hebt kunnen vastleggen in zo'n korte tijd. Veel mensen kunnen jaloers zijn op hoeveel wilde beesten jij hebt gezien, geroken en gehoord. Ik wens jou veel plezier in victoriafalls en een goede reis naar Swaziland. Veel succes nog de laatste 2 weken in zimbabwe.

    Groetjes Joris

  • 19 Juni 2008 - 12:43

    Hanneke:

    Helaas moet je gaan vertrekken uit zimbabwe, maar je hebt een geweldig alternatief gevonden. hoop dat de overstap soepel verloopt en dat je bagage in beeld blijft. De verhalen die je schrijft zijn echt super. zei vandaag nog tegen Petra, duurt veel te lang voor we weer iets horen. Ben blij dat het goed gaat(zover dat nu kan in het arme zimbabwe) Geniet van alles wat je overkomt.
    Groetjes Hanneke

  • 19 Juni 2008 - 14:25

    Noortje:

    jep.. its me again..

    meer foto's volgen nog hoop ik.. maar voor nu.. de pc is zooooo traag en ik ga weer bush camping..

    dus olifanten en bushcamping en dogs..
    staan voor jullie nog ff op de wachtlijst..

    groetjes Noortje

  • 19 Juni 2008 - 15:37

    Joke:

    nietleuk om zo snel afscheid te moeten nemen maar ik ben wel gerust dat je veilig weg kan wat eenverhaal en wat een mooie foto's kon je de bevolking wel bij houden op de trom hier gaat alles rustig enhoor graag weer gauw van je dikke kus

  • 19 Juni 2008 - 16:20

    Yvonne:

    Hey Noortje,

    Wat een mooi verhaal heb je weer geschreven en dan je foto's. Echt heel erg leuk. Wel jammer zeg dat je nu zo snel afscheid moet nemen, maar ik ben wel blij dat je naar een veilige plek gaat. Doe voorzichtig en heel veel plezier nog en geniet van alles want voor je het weet is het weer voorbij!
    Nog even hier gaat alles goed. Ik heb weer veel contact met JP en we gaan ook samen op vakantie. Dat duurt nog wel even maar goed heb er wel erg veel zin in. Nu ga ik maar even wat eten klaar maken want ik moet zo weer werken. Tja Ik heb nachtdienst.
    Hey meissie ik hoop gauw weer een mooi verhaal te lezen en mooie foto's te bekijken.
    Knuf van Yvonne en Nixen

  • 19 Juni 2008 - 18:53

    Nina:

    't petje sjteit dich goot! haha ;)

    x Nien

  • 19 Juni 2008 - 19:29

    Buurman:

    Ik heb weer je mail gelezen,indrukwekkend.En die fotos mooi.mooi,mooi.Geniet er maar van wij wachten maar weer op je volgende bericht.tot dan.

    pierre

  • 19 Juni 2008 - 21:16

    Ruud ,Sylvia En Kids:

    Ha Noortje,
    Wat een verhalen.
    gelukkig dat je bagage weer terecht is.
    Heel veel groeten oet Hoar.

  • 19 Juni 2008 - 22:02

    Ron:

    Hier een berichtje uit Gouda. Gelukkig dat je spullen alsnog zijn aangekomen. Elke dag dezelfde onderbroek is ook niet alles. Jammer van de scharen maar gelukkig is een deel aangekomen. In Swaziland, alwaar ik ooit in 1997 ben begonnen heeft Martin een prachtige keuken en toilet gemaakt dus je mag hem dankbaar zijn, Hij is er meerdere malen geweest. Ik heb het er prima naar mijn zin gehad. Wat een boffer met de honden. Toen ik in 1999 voord eerste keer het project bezocht heb ik geen hond gezien in twee weken !

    Vraag : kan jij nog wat besteld snare work meenemen ?

  • 20 Juni 2008 - 19:40

    Hanneke:

    He hallo Noortje,
    Gave foto's man,
    Doe je wel voorzichtig daar!!!!
    Groetjes Hanneke

  • 23 Juni 2008 - 18:23

    Herman:

    Nou Noortje,wat mooi al jou belevenissen geniet er goed van,mensen zijn altijd aardig als je het zelf ook bent.Maar dat had je zelf al begrepen zo te lezen geniet- geniet de tijd vliegt groetjes oet Heytse

  • 23 Juni 2008 - 21:05

    Annemie En Louis:

    Hallo Noortje,
    Wat een verhaal we hebben alletwee met de oren geklapperd toen we het lazen, wat een ervaringen doe je in zo'n korte tijd op.
    Maar je hebt ondanks alles een goed besluit genomen om te vetrekken en weer een "beestenkarwei" op je te nemen, geweldig.
    Het latse niuws hier uit Harare is wereldnieuws geworden. De oppositieleider van de MDC zit in de Nederlandse ambassade,vanavond was er een heel verslag op Nova. Minister Verhagen (CDA) vond het een opsteker voor Nederland dat de ambassadeur deze beslissing genomen had en zo de wereld en de andere Afrikaanse landen aan het denken zet.
    In ieder geval zegt hij dat nu de verkiezingen nooit meer rechtsgeldig genoemd kunnen worden nu de opposietieleider zich terug getrokken heeft.
    De regering Mugabe kan en mag geen afspiegeling meer zijn voor zijn land en inwoners.
    Wellicht komt nu een en ander op gang om Zimbabwe toch nog democratisch te krijgen

    Mugabe staat nu wereldweid op de kaart met het op grove manier schenden van de mensenrechten en daar ben jij in ieder geval niet voor gegaan, Wij hopen dat je goed aankomt in Zwasiland en daar weer je droom kunt vrwezenlijken en kunt genieten van de mensen en de dieren.
    Trouwens,saillant detail,
    afgelopen maandag sprak ik met een achter neef van mij"Frenske van Thoear" die binnenkort weer 2 maanden naar Swaziland gaat naar zijn vriendin, je zult hem wel niet tegenkomen, maar en ding is zeker ook hij is blank dus je bent dan niet meer de
    enigste
    We hopen weer snel iets van je te horen en goede reis verder.
    Annemie en Louis.

  • 30 Juni 2008 - 09:49

    Theo En Tiny Peeters:

    Hallo Noortje,

    We zijn net terug van twee weken vakantie in Frankrijk en lezen met veel belangstelling jouw boeiende verhalen. Je maakt heel wat mee in zo'n korte tijd, merken we. Jammer dat de omstandigheden van dien aard zijn dat je nu naar Swaziland moet vertrekken. Dat zal vast wel weer goed komen, want Swaziland is een prachtig land. Vorig jaar, tijdemns onze Afrika-reis zijn we er ook geweest. We hebben toen één overnachting gehad in Manzini. We zijn daarna weer verder getrokken naar Kazulu Natal in Zuid Afrika. Wat ons van Swaziland is bijgebleven is vooral de armoede onder de gewone mensen en het grote verschil daar met de rijke koninklijke familie waar toevallig iets van meegekregen hebben. Dat de koning elk jaar tijdens de rituele rietdans een nieuwe vrouw uitzoekt, wist je misschien al. Hij heeft er inmiddels zo'n 24 geloof ik. Jij gaat echter met de neushoorns aan de slag. Vast heel interessant en leerzaam. Zijn er ook zwarte neushoorns in dat park, of aleen de witte neushoorn met zijn brede bek?
    We horen het wel. Nog een fijne tijd en een goede reis naar en een fijn verblijf in Swaziland.

    Groeten,

    Tiny en Thei.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zimbabwe, Harare

Noortje

Actief sinds 23 April 2008
Verslag gelezen: 521
Totaal aantal bezoekers 26655

Voorgaande reizen:

27 Juli 2010 - 23 Augustus 2010

terug naar Afrika.. maar nu samen met DIK !!

02 Juni 2008 - 02 September 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: